Assalamualaikum....salam satu Malaysia

Tujuan Blog ini di wujudkan adalah untuk memberi ruang dan peluang Sekolah Kebangsaan Wallace Bay,Tawau untuk di kenali oleh dunia luar....
Memandangkan kedudukan dan lokasi sekolah ini dikategorikan sebagai kawasan pedalaman....maka sekolah ini agak tersisih dari masyarakat luar...
Walaupun demikian...Sekolah ini tidak ketinggalan dari segi pembangunan kemudahan mau pun dalam kecemerlangan akademik...

BORANG KELOMPOK PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI PENDIDIKAN ISLAM



BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID `:           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


AL-QURAN ( BACAAN )
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6
1.1.1
Huruf Hijaiyyah Tunggal berbaris satu di atas

Huruf hijaiyah tunggal berbaris satu di atas







Huruf hijaiiayh yang hampir sama bunyi








1.1.2
Huruf Hijaiiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di atas


Huruf Hijaiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di atas








Huruf mad dan tanda bacaan mad








1.1.3
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yg mengandungi pelbagai baris
Pelbagai baris dan bacaan panjang danpendek








Bacaan Tanwin








Bacaan panjang dan pendek








Nun dan Mim sakinah








Bacaan Qalqalah








Bacaan Huruf-huruf sakinah








1.1.4
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yang mengandungi pelbagai baris dan tanda

Huruf Alif yg tidak ada dalam bacaan








Bacaan wakaf huruf akhir dibaca sukun








Bacaan wakaf huruf berbaris dua di atas








Bacaan wakaf huruf Ta’ Marbutoh









AL-QURAN ( BACAAN )
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6


1.1.4
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yang mengandungi pelbagai baris dan tanda
Tanda bacaan panjang lebih 2 harakat









Nun dan mim syaddah








Alif Lam ada dlm bacaan dan tidak ada dalam bacaan








Huruf-huruf bertasydid








Mim sakinag bertemu huruf Ba’







Kalimah Allah yg dibaca tebal dan nipis







Nun sakinah dan tanwin bertemu huruf Lam dan Ra’







Bacaan panjang 6 harakat pada tanda melintang bersyaddah







Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf wau dan ya







Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf ba’







Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf ikhfa’ Hakiki







Tanda Wakaf








Wakaf pada kalimah tertentu








Huruf Maqto’ah









Band
Kriteria
1
Tahu  bacaan surah-surah Hafazan.
2
Tahu dan faham bacaan surah-surah Hafazan.
3
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan.
4
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan dengan bertajwid dan beradab.
5
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan beristiqamah.
6
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan boleh dicontohi, menjadi naqib serta beristiqamah.
           
Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           
Tarikh :  _______________________








BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID  :           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


AL-QURAN ( HAFAZAN )
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6



1.2.1
Menghafaz surah-surah berikut :
Al-Fatihah








Al-Nas








Al-Falaq








Al-Ikhlas










Band
Kriteria
1
Tahu  bacaan surah-surah Hafazan.
2
Tahu dan faham bacaan surah-surah Hafazan.
3
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan.
4
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan dengan bertajwid dan beradab.
5
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan beristiqamah.
6
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan boleh dicontohi, menjadi naqib serta beristiqamah.
Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           

BORANG PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011

Nama Guru : _____________________________________________                                                                     Kelas   : __________________






BIL





NAMA MURID
AL-QURAN ( Bacaan )
STANDARD PRESTASI
1.1.1
1.1.2
1.1.3
Huruf Hijaiyyah Tunggal berbaris satu di atas
Huruf Hijaiiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di atas

Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yg mengandungi pelbagai baris
Huruf hijaiyah tunggal
Berbarus
 satu di atas
Huruf hijaiiayh
yang hampir
sama bunyi
Huruf Hijaiyah bersambung dan kalimah berbaris
satu di atas
Huruf mad
dan tanda
bacaan mad
Pelbagai baris
dan bacaan
panjang dan
 pendek

Bacaan Tanwin
Bacaan panjang
dan pendek
Nun dan
Mim sakinah
Bacaan
Qalqalah
Bacaan Huruf-
huruf sakinah
BAND

































































































































































































Band
Kriteria
1
Tahu  bacaan al-Quran.
2
Tahu dan faham al-Quran.
3
Tahu, faham dan boleh membaca al-Quran.
4
Tahu, faham dan boleh membaca al-Quran dengan beradab.
5
Tahu, faham dan boleh membaca al-Quran dengan beradab dan beristiqamah.
6
Tahu, faham dan boleh membaca al-Quran,boleh dicontohi, menjadi naqib serta     
beristiqamah.
                                                                       
                                                                                                                              






                      Tanda tangan guru : ..............................................

                                                          Nama Guru : ....................................................























Tiada ulasan: