Assalamualaikum....salam satu Malaysia

Tujuan Blog ini di wujudkan adalah untuk memberi ruang dan peluang Sekolah Kebangsaan Wallace Bay,Tawau untuk di kenali oleh dunia luar....
Memandangkan kedudukan dan lokasi sekolah ini dikategorikan sebagai kawasan pedalaman....maka sekolah ini agak tersisih dari masyarakat luar...
Walaupun demikian...Sekolah ini tidak ketinggalan dari segi pembangunan kemudahan mau pun dalam kecemerlangan akademik...

BORANG INDIVIDU PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI PENDIDIKAN ISLAM



BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID `:           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


AL-QURAN ( BACAAN )
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6
1.1.1
Huruf Hijaiyyah Tunggal berbaris satu di atas

Huruf hijaiyah tunggal berbaris satu di atas







Huruf hijaiiayh yang hampir sama bunyi








1.1.2
Huruf Hijaiiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di atas


Huruf Hijaiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di atas








Huruf mad dan tanda bacaan mad








1.1.3
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yg mengandungi pelbagai baris
Pelbagai baris dan bacaan panjang danpendek








Bacaan Tanwin








Bacaan panjang dan pendek








Nun dan Mim sakinah








Bacaan Qalqalah








Bacaan Huruf-huruf sakinah








1.1.4
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yang mengandungi pelbagai baris dan tanda

Huruf Alif yg tidak ada dalam bacaan








Bacaan wakaf huruf akhir dibaca sukun








Bacaan wakaf huruf berbaris dua di atas








Bacaan wakaf huruf Ta’ Marbutoh









AL-QURAN ( BACAAN )
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6


1.1.4
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yang mengandungi pelbagai baris dan tanda
Tanda bacaan panjang lebih 2 harakat









Nun dan mim syaddah








Alif Lam ada dlm bacaan dan tidak ada dalam bacaan








Huruf-huruf bertasydid








Mim sakinag bertemu huruf Ba’







Kalimah Allah yg dibaca tebal dan nipis







Nun sakinah dan tanwin bertemu huruf Lam dan Ra’







Bacaan panjang 6 harakat pada tanda melintang bersyaddah







Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf wau dan ya







Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf ba’







Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf ikhfa’ Hakiki







Tanda Wakaf








Wakaf pada kalimah tertentu








Huruf Maqto’ah









Band
Kriteria
1
Tahu  bacaan surah-surah Hafazan.
2
Tahu dan faham bacaan surah-surah Hafazan.
3
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan.
4
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan dengan bertajwid dan beradab.
5
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan beristiqamah.
6
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan boleh dicontohi, menjadi naqib serta beristiqamah.
           
Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           
Tarikh :  _______________________








BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID  :           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


AL-QURAN ( HAFAZAN )
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6



1.2.1
Menghafaz surah-surah berikut :
Al-Fatihah








Al-Nas








Al-Falaq








Al-Ikhlas










Band
Kriteria
1
Tahu  bacaan surah-surah Hafazan.
2
Tahu dan faham bacaan surah-surah Hafazan.
3
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan.
4
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan dengan bertajwid dan beradab.
5
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan beristiqamah.
6
Tahu, faham dan boleh menghafaz  surah-surah Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan boleh dicontohi, menjadi naqib serta beristiqamah.
Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           
Tarikh :  _______________________
















BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID  :           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


AQIDAH
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6

2.1
Rukun Iman
Pengertian dan rukun Iman








Kesan dan akibat









2.2
Beriman Kepada Allah

Pengertian








Dalil aqli dan naqli









2.3
Rukun Islam
Pengertian dan rukun Islam








Kesan dan akibat









2.4
Syahadah
Menghafaz syahadah








Pengertian









Band
Kriteria
1
Tahu asas Aqidah.
2
Tahu dan faham asas Aqidah.
3
Tahu, faham dan boleh meyakini asas Aqidah.
4
Tahu, faham dan boleh menghayati asas Aqidah.
5
Tahu, faham dan boleh menghayati asas Aqidah dan beristiqamah.
6
Tahu,faham dan boleh menghayati asas Aqidah dengan sempurna, menjadi naqib serta beristiqamah.

Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           
Tarikh :  _______________________












BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID  :           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


IBADAH
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6

3.1
Konsep Bersuci
Pengertian dan hukumnya







Cara bersuci







Faedah dan akibat









3.2
Konsep Beristinjak
Pengertian







Cara







Alat-alat istinjak







Kepentingan







Adab Qada’ Hajat










3.3
Konsep Berwuduk
Pengertian dan tujuan







Lafaz niat







Rukun wuduk







Sunat dan makruh







Cara bewuduk







Perkara yg membatalkan wuduk









3.4
Solat Fardu
Pengertian dan hukum







Nama, bilangan dan waktunya







Lafaz niat







Perlakuan solat









Band
Kriteria
1
Tahu asas  Ibadah.
2
Tahu dan faham asas Ibadah.
3
Tahu dan boleh melaksanakan asas Ibadah.
4
Tahu, faham dan boleh melaksanakan asas Ibadah.
5
Tahu, faham dan boleh melaksanakan asas Ibadah dengan beristiqamah.
6
Tahu,faham dan boleh melaksanakan asas Ibadah dengan menjadi naqib serta beristiqamah.

Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           
Tarikh :  _______________________

BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID  :           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


SIRAH
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6

4.1
Nabi Muhammad SAW dan tanda-tanda kenabian baginda

Salasilah keturunan nabi









Keistimewaan keturunan nabi









Tanda kenabian









4.2
Kisah Penyusuan Nabi Muhammad SAW



Nama ibu susuan









Sebab nabi disusukan










Band
Kriteria
1
Tahu Sirah Rasulullah saw.
2
Tahu dan faham Sirah Rasulullah saw.
3
Tahu dan boleh mengetahui Sirah Rasulullah saw.
4
Tahu, faham dan boleh meneladani Sirah Rasulullah saw.
5
Tahu, faham dan boleh meneladani Sirah Rasulullah saw. Dan beristiqamah.
6
Tahu,faham dan boleh meneladani Sirah Rasulullah saw dengan  menjadi naqib serta beristiqamah.

Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           
Tarikh :  _______________________










BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID  :           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


ADAB
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6

5.1
Makan & Minum

Adab Makan dan minum








Kelebihan beramal








Doa sebelum dan selepas









5.2
Terhadap Ibu Bapa

Adab-adab








Kelebihan dan akibat








Menghafaz doa ibu bapa








5.3
Terhadap Rakan


Adab-adab








Kelebihan dan akibat








5.4
Terhadap Guru


Adab-adab








Kelebihan dan akibat









Band
Kriteria
1
Tahu asas Adab.
2
Tahu dan faham asas adab.
3
Tahu, faham dan boleh mengamalkan adab.
4
Tahu, faham dan boleh mengamalkan adab dan sentiasa mengamalkannya.
5
Tahu, faham dan boleh mengamalkan adab dan sentiasa beristiqamah.
6
Tahu,faham dan boleh menjaga adab dengan mengamalkannya dengan sempurna, boleh dicontohi, menjadi naqib serta beristiqamah.
Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           
Tarikh :  _______________________







BORANG INDIVIDU
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011


NAMA MURID  :           ______________________________________________

KELAS             :           _________________________


JAWI
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6

6.1
Mengenal, menyebut dan menulis huruf-huruf Jawi Tunggal



Huruf Jawi Tunggal








Beza bunyi  dan bentuk huruf








6.2
Mengenal, menyebut dan menulis huruf-huruf Jawi bersambung

Boleh bersambung









Tidak boleh bersambung








6.3
Mengenal, membaca dan menulis suku kata terbuka


Vokal dan konsonan









Suku kata terbuka







6.4
Membaca, membina dan menulis perkataan mudah daripada suku kata terbuka


Perkataan mudah daripada suku kata terbuka








6.5
Mengenal, membaca, dan menulis perkataan daripada satu suku kata tertutup


Satu suku kata tertutup










Membina perkataan drpd suku kata tertutup












JAWI
KEMAHIRAN
STANDARD PRESTASI
BAND
CATATAN
1
2
3
4
5
6

6.6
Mengenal, membaca dan menulis perkataan daripada dua suku kata tertutup



Perkataan dua suku kata tertutup








6.7
Mengenal, membaca dan menulis perkataan daripada suku kata terbuka dan tertutup




Perkataan suku kata terbuka dan tertutup








6.8
Membaca, membina dan menulis rangkai kata dan kata majmuk daripada suku kata terbuka dan tertutup



Baca rangkai kata











Bina dan tulis rangkai kata








6.9
Membaca, membina dan menulis ayat mudah yang mengandungi rangkai kata dan kata majmuk



Baca ayat mudah










Bina dan tulis ayat mudah









Band
Kriteria
1
Tahu asas Jawi .
2
Tahu dan faham asas Jawi.
3
Tahu, faham dan boleh menguasai asas Jawi.
4
Tahu, faham dan mampu membaca serta menulis Jawi.
5
Tahu, faham dan mampu membaca  serta menulis Jawi dan beristiqamah.
6
Tahu,faham dan mampu membaca  serta menulis Jawi boleh dicontohi, menjadi naqib serta beristiqamah.
Tanda Tangan Guru :

            _________________________________
            (                                                           )
           
Tarikh :  _______________________


Tiada ulasan: