Assalamualaikum....salam satu Malaysia

Tujuan Blog ini di wujudkan adalah untuk memberi ruang dan peluang Sekolah Kebangsaan Wallace Bay,Tawau untuk di kenali oleh dunia luar....
Memandangkan kedudukan dan lokasi sekolah ini dikategorikan sebagai kawasan pedalaman....maka sekolah ini agak tersisih dari masyarakat luar...
Walaupun demikian...Sekolah ini tidak ketinggalan dari segi pembangunan kemudahan mau pun dalam kecemerlangan akademik...

Jangan Sekat Minat Jadi Guru

SEORANG yang bergelar guru, kesabaran akan sentiasa teruji apabila berhadapan dengan murid, ibu bapa dan rakan sekerja yang pelbagai perangai. Sebab itu, minat untuk menjadi seorang guru itu amat diperlukan dalam bidang kerjaya ini.
Dalam masa sama, seorang guru juga mesti mempunyai perasaan kasih sayang kepada murid dan perlu jatuh cinta dengan pekerjaan guru itu sendiri.
Itulah jawapan yang keluar daripada mulut seorang guru di sebuah sekolah menengah apabila ditanya pengumuman Menteri Pendidikan Kedua, Datuk Seri Idris Jusoh bahawa syarat untuk memohon pengajian dalam jurusan perguruan telah diperketatkan.
Berkuat kuasa tahun ini, hanya pelajar yang memperoleh sekurang-kurangnya 7A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang dibenarkan memohon pengajian dalam jurusan itu.
Langkah berkenaan dibuat sejajar dengan hasrat kementerian yang mahukan 30 peratus lulusan SPM terbaik menyertai kerjaya itu.
Namun kelonggaran diberikan kepada pelajar Sabah dan Sarawak yang hanya disyaratkan memperoleh sekurang-kurangnya 5A dalam SPM memandangkan terdapat jurang pencapaian akademik antara negeri itu dengan negeri-negeri di Semenanjung.
Isu mengenai pentingnya minat untuk menjadi seorang guru yang terbaik juga pernah menjadi tema filem Hollywood bertajuk The School of Rock pada 2003.
Dalam filem itu, anggota kumpulan rock, Dewey Finn (yang dibintangi pelawak Jack Black) telah menyamar sebagai guru gantian di sebuah sekolah menengah atas.
Walaupun tidak mempunyai kelayakan akademik untuk mengajar, dia akhirnya telah berjaya mengubah pelajar-pelajarnya menjadi penyanyi dan pemuzik yang berjaya.
Soal pentingnya minat juga turut disentuh beberapa kesatuan guru yang telah menyatakan bantahan sebaik saya syarat baharu itu diumumkan.
Ini termasuk Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) yang menyifatkan syarat tersebut sebagai tidak realistik.
Bagi Presiden KGMMB, Mohamed Sabri Mohd. Arsad, pelajar yang cemerlang di dalam bidang akademik bukan satu jaminan untuk melahirkan guru terbaik.
“Apa yang lebih penting mereka hendaklah mempunyai minat, kemahuan, aktif serta sifat kasih sayang yang begitu tebal terhadap anak-anak murid.
“Saya percaya pelajar-pelajar yang memperoleh 5A atau 6A dalam SPM juga mampu menjadi seorang guru yang baik lebih-lebih lagi sekiranya mereka benar-benar berminat untuk menjadi seorang guru," ujarnya.
Menurut beliau, selain kelayakan akademik, penglibatan dalam aktiviti kokurikulum perlu diberi penekanan kepada mereka yang ingin menceburi profesion perguruan bagi meningkatkan taraf profesion itu yang semakin mencabar.
Dalam pada itu, beliau melahirkan kebimbangan usaha untuk menarik lebih ramai pelajar yang memperoleh 7A dalam SPM untuk menceburi bidang perguruan tidak berjaya kerana pelajar terbabit mempunyai peluang untuk memilih jurusan lain yang menawarkan gaji lebih lumayan.
“Kebiasaannya mereka akan memilih bidang-bidang lebih profesional seperti doktor atau jurutera apabila melanjutkan pelajaran ke institut pengajian tinggi.
“Ini realiti yang berlaku. Hakikatnya, profesion perguruan tidak dapat menjanjikan pulangan lumayan kepada mereka berbanding bidang-bidang profesional yang lain," katanya.
Sehubungan itu, beliau mencadangkan kementerian menawarkan gaji yang lebih tinggi dan kemudahan lain seperti perumahan kepada guru yang berkelulusan cemerlang.
“Kalau nak ambil guru yang berkelulusan baik, kebajikan mereka juga perlu dijaga, sekolah ini sampai kawasan pedalaman pun ada. Mungkin elaun tambahan yang lain perlu diadakan," katanya.
Bersetuju dengan pendapat itu ialah Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Ezaruddin Abdul Rahman yang menegaskan pihaknya menentang keras langkah terbaharu kementerian itu.
Beliau berkata, kelulusan akademik bukanlah kriteria utama yang melayakkan seseorang itu menjadi guru yang berdedikasi.
“Sebagai bekas pelajar kita tahu bahawa guru yang terbaik bukan sahaja cemerlang dari segi kelulusan akademiknya sebaliknya ia juga melibatkan soal minat, dedikasi untuk mengajar dan perasaan sayang yang ditunjukkan kepada anak didiknya," ujar beliau.
Bagi mengelak mereka yang berminat untuk menjadi guru tersekat kerana syarat yang terlalu ketat dikenakan, beliau meminta syarat minimum itu dibatalkan dan digantikan dengan kelayakan akademik yang munasabah.
“Kita mengakui kelayakan akademik juga penting tetapi ia tidak boleh lebih penting daripada kelayakan lain yang boleh menjadi seseorang itu diiktiraf sebagai guru berkualiti," katanya.
Tambah beliau, satu kaedah yang boleh dilakukan kementerian adalah mengadakan sesi temu duga sebelum pelajar diterima mengikuti pengajian dalam bidang perguruan.
“Sesi temu duga ini akan membolehkan kita mengetahui adakah mereka benar-benar berminat untuk menjadi seorang guru atau kerana ia pilihan akhir setelah tidak berjaya mengikuti pengajian dalam bidang lain," katanya.
Menurut Ezaruddin, beliau akan mendapatkan persetujuan daripada lain-lain Exco GPMS untuk menghantar satu bantahan rasmi kepada Kementerian Pendidikan berhubung syarat baharu itu.
Kepada pihak kementerian, dengarlah secara serius pandangan badan-badan yang mewakili guru dan pelajar terbabit.
Ini bagi memastikan pelajar yang mempunyai minat dan dalam masa sama memperoleh keputusan yang munasabah dalam SPM dapat meneruskan hasrat mereka untuk menjadi seorang pendidik.

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan: