BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID `: ______________________________________________
KELAS : _________________________
AL-QURAN ( BACAAN )
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
1.1.1
Huruf Hijaiyyah Tunggal berbaris satu di atas
|
Huruf hijaiyah tunggal berbaris satu di atas
|
|
|
|
|
|
|
|
Huruf hijaiiayh yang hampir sama bunyi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2
Huruf Hijaiiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di
atas
|
Huruf Hijaiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di atas
|
|
|
|
|
|
|
|
Huruf mad dan tanda bacaan mad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.3
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yg
mengandungi pelbagai baris
|
Pelbagai baris dan bacaan panjang danpendek
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan Tanwin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan panjang dan pendek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun dan Mim sakinah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan Qalqalah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan Huruf-huruf sakinah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.4
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yang
mengandungi pelbagai baris dan tanda
|
Huruf Alif yg tidak ada dalam bacaan
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan wakaf huruf akhir dibaca sukun
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan wakaf huruf berbaris dua di atas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan wakaf huruf Ta’ Marbutoh
|
|
|
|
|
|
|
|
AL-QURAN ( BACAAN )
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
1.1.4
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yang
mengandungi pelbagai baris dan tanda
|
Tanda bacaan panjang lebih 2 harakat
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun dan mim syaddah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alif Lam ada dlm bacaan dan tidak ada dalam bacaan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huruf-huruf bertasydid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mim sakinag bertemu huruf Ba’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kalimah Allah yg dibaca tebal dan nipis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun sakinah dan tanwin bertemu huruf Lam dan Ra’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan panjang 6 harakat pada tanda melintang bersyaddah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf wau dan ya
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf ba’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf ikhfa’ Hakiki
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tanda Wakaf
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wakaf pada kalimah tertentu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huruf Maqto’ah
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu bacaan
surah-surah Hafazan.
|
2
|
Tahu dan faham bacaan surah-surah Hafazan.
|
3
|
Tahu, faham dan boleh menghafaz surah-surah Hafazan.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh menghafaz surah-surah Hafazan dengan bertajwid dan
beradab.
|
5
|
Tahu, faham
dan boleh menghafaz surah-surah
Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan beristiqamah.
|
6
|
Tanda
Tangan Guru :
_________________________________
( )
Tarikh
: _______________________
BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID : ______________________________________________
KELAS : _________________________
AL-QURAN ( HAFAZAN )
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
1.2.1
Menghafaz surah-surah berikut :
|
Al-Fatihah
|
|
|
|
|
|
|
|
Al-Nas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Al-Falaq
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Al-Ikhlas
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu bacaan
surah-surah Hafazan.
|
2
|
Tahu dan faham bacaan surah-surah Hafazan.
|
3
|
Tahu, faham dan boleh menghafaz surah-surah Hafazan.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh menghafaz surah-surah Hafazan dengan bertajwid dan
beradab.
|
5
|
Tahu, faham
dan boleh menghafaz surah-surah
Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan beristiqamah.
|
6
|
Tahu, faham
dan boleh menghafaz surah-surah
Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan boleh dicontohi,
menjadi naqib serta beristiqamah.
|
Tanda
Tangan Guru :
_________________________________
( )
BORANG
PENTAKSIRAN PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 1 – 2011
Nama Guru : _____________________________________________ Kelas : __________________
BIL
|
NAMA MURID
|
AL-QURAN ( Bacaan )
|
|||||||||
STANDARD PRESTASI
|
|||||||||||
1.1.1
|
1.1.2
|
1.1.3
|
|||||||||
Huruf Hijaiyyah Tunggal berbaris satu di atas
|
Huruf Hijaiiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di
atas
|
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yg mengandungi pelbagai
baris
|
|||||||||
Huruf
hijaiyah tunggal
Berbarus
satu di atas
|
Huruf
hijaiiayh
yang
hampir
sama
bunyi
|
Huruf
Hijaiyah bersambung dan kalimah berbaris
satu di
atas
|
Huruf mad
dan tanda
bacaan
mad
|
Pelbagai
baris
dan
bacaan
panjang
dan
pendek
|
Bacaan
Tanwin
|
Bacaan
panjang
dan
pendek
|
Nun dan
Mim
sakinah
|
Bacaan
Qalqalah
|
Bacaan Huruf-
huruf
sakinah
|
||
BAND
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu bacaan al-Quran.
|
2
|
Tahu dan faham al-Quran.
|
3
|
Tahu, faham dan boleh membaca
al-Quran.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh membaca al-Quran dengan beradab.
|
5
|
Tahu, faham dan boleh membaca al-Quran dengan beradab dan beristiqamah.
|
6
|
Tahu, faham dan boleh membaca
al-Quran,boleh dicontohi, menjadi naqib serta
beristiqamah.
|
Tanda
tangan guru : ..............................................
Nama Guru :
....................................................
Tiada ulasan:
Catat Ulasan