BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID `: ______________________________________________
KELAS : _________________________
AL-QURAN ( BACAAN )
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
1.1.1
Huruf Hijaiyyah Tunggal berbaris satu di atas
|
Huruf hijaiyah tunggal berbaris satu di atas
|
|
|
|
|
|
|
|
Huruf hijaiiayh yang hampir sama bunyi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.2
Huruf Hijaiiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di
atas
|
Huruf Hijaiyah bersambung dan kalimah berbaris satu di atas
|
|
|
|
|
|
|
|
Huruf mad dan tanda bacaan mad
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.3
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yg
mengandungi pelbagai baris
|
Pelbagai baris dan bacaan panjang danpendek
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan Tanwin
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan panjang dan pendek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun dan Mim sakinah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan Qalqalah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan Huruf-huruf sakinah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.4
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yang
mengandungi pelbagai baris dan tanda
|
Huruf Alif yg tidak ada dalam bacaan
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan wakaf huruf akhir dibaca sukun
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan wakaf huruf berbaris dua di atas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan wakaf huruf Ta’ Marbutoh
|
|
|
|
|
|
|
|
AL-QURAN ( BACAAN )
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
1.1.4
Membaca kalimah, potongan ayat dan ayat pendek yang
mengandungi pelbagai baris dan tanda
|
Tanda bacaan panjang lebih 2 harakat
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun dan mim syaddah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alif Lam ada dlm bacaan dan tidak ada dalam bacaan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huruf-huruf bertasydid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mim sakinag bertemu huruf Ba’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kalimah Allah yg dibaca tebal dan nipis
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun sakinah dan tanwin bertemu huruf Lam dan Ra’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bacaan panjang 6 harakat pada tanda melintang bersyaddah
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf wau dan ya
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf ba’
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nun Sakinah atau tanwin bertemu huruf ikhfa’ Hakiki
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tanda Wakaf
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wakaf pada kalimah tertentu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Huruf Maqto’ah
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu bacaan
surah-surah Hafazan.
|
2
|
Tahu dan faham bacaan surah-surah Hafazan.
|
3
|
Tahu, faham dan boleh menghafaz surah-surah Hafazan.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh menghafaz surah-surah Hafazan dengan bertajwid dan
beradab.
|
5
|
Tahu, faham
dan boleh menghafaz surah-surah
Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan beristiqamah.
|
6
|
Tanda
Tangan Guru :
_________________________________
( )
Tarikh
: _______________________
BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID : ______________________________________________
KELAS : _________________________
AL-QURAN ( HAFAZAN )
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
1.2.1
Menghafaz surah-surah berikut :
|
Al-Fatihah
|
|
|
|
|
|
|
|
Al-Nas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Al-Falaq
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Al-Ikhlas
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu bacaan
surah-surah Hafazan.
|
2
|
Tahu dan faham bacaan surah-surah Hafazan.
|
3
|
Tahu, faham dan boleh menghafaz surah-surah Hafazan.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh menghafaz surah-surah Hafazan dengan bertajwid dan
beradab.
|
5
|
Tahu, faham
dan boleh menghafaz surah-surah
Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan beristiqamah.
|
6
|
Tahu, faham
dan boleh menghafaz surah-surah
Hafazan mengikut makhraj yang betul, fasih, bertajwid dan boleh dicontohi,
menjadi naqib serta beristiqamah.
|
Tanda
Tangan Guru :
_________________________________
( )
Tarikh
: _______________________
BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID : ______________________________________________
KELAS : _________________________
AQIDAH
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
2.1
Rukun Iman
|
Pengertian dan rukun Iman
|
|
|
|
|
|
|
|
Kesan dan akibat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2
Beriman Kepada Allah
|
Pengertian
|
|
|
|
|
|
|
|
Dalil aqli dan naqli
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3
Rukun Islam
|
Pengertian dan rukun Islam
|
|
|
|
|
|
|
|
Kesan dan akibat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.4
Syahadah
|
Menghafaz syahadah
|
|
|
|
|
|
|
|
Pengertian
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu asas
Aqidah.
|
2
|
Tahu dan faham asas Aqidah.
|
3
|
Tahu, faham dan boleh meyakini asas Aqidah.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh menghayati asas Aqidah.
|
5
|
Tahu, faham dan boleh menghayati asas Aqidah dan
beristiqamah.
|
6
|
Tahu,faham dan boleh menghayati asas Aqidah dengan
sempurna, menjadi naqib serta beristiqamah.
|
Tanda
Tangan Guru :
_________________________________
( )
Tarikh
: _______________________
BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID : ______________________________________________
KELAS : _________________________
IBADAH
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
3.1
Konsep Bersuci
|
Pengertian
dan hukumnya
|
|
|
|
|
|
|
|
Cara
bersuci
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faedah
dan akibat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2
Konsep Beristinjak
|
Pengertian
|
|
|
|
|
|
|
|
Cara
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alat-alat
istinjak
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kepentingan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adab
Qada’ Hajat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.3
Konsep Berwuduk
|
Pengertian
dan tujuan
|
|
|
|
|
|
|
|
Lafaz
niat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rukun
wuduk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sunat
dan makruh
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cara
bewuduk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perkara
yg membatalkan wuduk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.4
Solat Fardu
|
Pengertian
dan hukum
|
|
|
|
|
|
|
|
Nama,
bilangan dan waktunya
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lafaz
niat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Perlakuan
solat
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu
asas Ibadah.
|
2
|
Tahu dan faham asas Ibadah.
|
3
|
Tahu dan boleh melaksanakan asas Ibadah.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh melaksanakan asas Ibadah.
|
5
|
Tahu, faham dan boleh melaksanakan asas Ibadah dengan
beristiqamah.
|
6
|
Tahu,faham dan boleh melaksanakan asas Ibadah dengan
menjadi naqib serta beristiqamah.
|
Tanda Tangan Guru :
_________________________________
( )
Tarikh : _______________________
BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID : ______________________________________________
KELAS : _________________________
SIRAH
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
4.1
Nabi Muhammad SAW dan tanda-tanda kenabian baginda
|
Salasilah keturunan nabi
|
|
|
|
|
|
|
|
Keistimewaan keturunan nabi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tanda kenabian
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.2
Kisah Penyusuan Nabi Muhammad SAW
|
Nama ibu susuan
|
|
|
|
|
|
|
|
Sebab nabi disusukan
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu Sirah
Rasulullah saw.
|
2
|
Tahu dan
faham Sirah Rasulullah saw.
|
3
|
Tahu dan boleh mengetahui Sirah Rasulullah saw.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh meneladani Sirah Rasulullah saw.
|
5
|
Tahu, faham dan boleh meneladani Sirah Rasulullah saw. Dan
beristiqamah.
|
6
|
Tahu,faham
dan boleh meneladani Sirah Rasulullah saw dengan menjadi naqib serta beristiqamah.
|
Tanda Tangan Guru :
_________________________________
( )
Tarikh : _______________________
BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID : ______________________________________________
KELAS : _________________________
ADAB
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
5.1
Makan & Minum
|
Adab Makan dan minum
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelebihan beramal
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doa sebelum dan selepas
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.2
Terhadap Ibu Bapa
|
Adab-adab
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelebihan dan akibat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Menghafaz doa ibu bapa
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.3
Terhadap Rakan
|
Adab-adab
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelebihan dan akibat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.4
Terhadap Guru
|
Adab-adab
|
|
|
|
|
|
|
|
Kelebihan dan akibat
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu asas
Adab.
|
2
|
Tahu dan
faham asas adab.
|
3
|
Tahu, faham dan boleh mengamalkan adab.
|
4
|
Tahu, faham dan boleh mengamalkan adab dan sentiasa
mengamalkannya.
|
5
|
Tahu, faham dan boleh mengamalkan adab dan sentiasa
beristiqamah.
|
6
|
Tahu,faham dan boleh menjaga adab dengan mengamalkannya
dengan sempurna, boleh dicontohi, menjadi naqib serta beristiqamah.
|
Tanda Tangan Guru :
_________________________________
( )
Tarikh : _______________________
BORANG
INDIVIDU
PENTAKSIRAN
PENCAPAIAN STANDARD PRESTASI
PENDIDIKAN
ISLAM TAHUN 1 – 2011
NAMA MURID : ______________________________________________
KELAS : _________________________
JAWI
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
6.1
Mengenal, menyebut dan menulis huruf-huruf Jawi Tunggal
|
Huruf Jawi Tunggal
|
|
|
|
|
|
|
|
Beza bunyi dan
bentuk huruf
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.2
Mengenal, menyebut dan menulis huruf-huruf Jawi
bersambung
|
Boleh bersambung
|
|
|
|
|
|
|
|
Tidak boleh bersambung
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.3
Mengenal, membaca dan menulis suku kata terbuka
|
Vokal dan konsonan
|
|
|
|
|
|
|
|
Suku kata terbuka
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.4
Membaca, membina dan menulis perkataan mudah daripada
suku kata terbuka
|
Perkataan mudah daripada suku kata terbuka
|
|
|
|
|
|
|
|
6.5
Mengenal, membaca, dan menulis perkataan daripada satu suku
kata tertutup
|
Satu suku kata tertutup
|
|
|
|
|
|
|
|
Membina perkataan drpd suku kata tertutup
|
|
|
|
|
|
|
|
JAWI
|
||||||||
KEMAHIRAN
|
STANDARD PRESTASI
|
BAND
|
CATATAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|||
6.6
Mengenal, membaca dan menulis perkataan daripada dua
suku kata tertutup
|
Perkataan dua suku kata tertutup
|
|
|
|
|
|
|
|
6.7
Mengenal, membaca dan menulis perkataan daripada suku
kata terbuka dan tertutup
|
Perkataan suku kata terbuka dan tertutup
|
|
|
|
|
|
|
|
6.8
Membaca, membina dan menulis rangkai kata dan kata
majmuk daripada suku kata terbuka dan tertutup
|
Baca rangkai kata
|
|
|
|
|
|
|
|
Bina dan tulis rangkai kata
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.9
Membaca, membina dan menulis ayat mudah yang
mengandungi rangkai kata dan kata majmuk
|
Baca ayat mudah
|
|
|
|
|
|
|
|
Bina dan tulis ayat mudah
|
|
|
|
|
|
|
|
Band
|
Kriteria
|
1
|
Tahu asas
Jawi .
|
2
|
Tahu dan faham asas Jawi.
|
3
|
Tahu, faham dan boleh menguasai asas Jawi.
|
4
|
Tahu, faham
dan mampu membaca serta menulis Jawi.
|
5
|
Tahu, faham dan mampu membaca serta menulis Jawi dan beristiqamah.
|
6
|
Tahu,faham
dan mampu membaca serta menulis Jawi
boleh dicontohi, menjadi naqib serta beristiqamah.
|
Tanda Tangan Guru :
_________________________________
( )
Tarikh : _______________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan